Titel

Rekruttering af folkeskolelærere med linjefag i naturfagene

Intro

ATV's holdninger til, hvordan rekrutteringen af naturfagslærere til folkeskolen kan styrkes. Blandt anbefalinger er, at professionshøjskoler og universiteter skal arbejde sammen om at gøre læreruddannelsen inden for naturfagene bedre og mere attraktiv.

Alt for få unge vælger at uddanne sig til folkeskolelærer med linjefag i naturfagene, og der er i dag få undervisere på professionshøjskolerne med naturfagskompetencer. ATV mener, at professionshøjskolerne og universiteterne bør samarbejde om at løfte læreruddannelsen inden for naturfagsområdet.

ATV mener, at folkeskolen både skal give eleverne en stærk faglig ballast til at kunne agere i et komplekst teknologitungt samfund og bidrage til at mange unge får en motivation til at uddanne sig inden for STEM-fagene, både på erhvervsuddannelserne og på de videregående uddannelser.

  • På kort sigt. ATV anbefaler et udvidet samarbejde mellem professionshøjskoler og universiteter.
  • På længere sigt. ATV anbefaler et forpligtende og formaliseret samarbejde mellem professionshøjskoler og universiteter.

ATV forestiller sig et bredt optag til den fremtidige læreruddannelse. Der skal være to primære partnere i uddannelsen, professionshøjskoler / university colleges (UC) og universiteter (UNI). Derudover spiller de uformelle læringsmiljøer (private og offentlige virksomheder, science centre, Danish Science Factory etc.) også en aktiv rolle.

Betydende forhold:
1. stærke fælles miljøer mellem professionshøjskoler og universiteter i de tre største byer
2. stor betydning af overgang fra ungdomsuddannelse til den nye læreruddannelse
3. nytænkning af STEM-området evt. med inspiration fra USA - Next Generation Science

Anbefalinger til øget samarbejde mellem:

Universiteter og Professionshøjskoler

Samarbejde om indhold i uddannelsen. Fleksible forløb. Udveksling af lærere og studerende. Fælles lærermiljøer. Øgede meritmuligheder.

Professionshøjskoler og Grundskoler

Samarbejde om uddannelse, efteruddannelse, praktikforløb og science klasser.

Grundskoler og Gymnasier

Lokale gymnasieforberedende valgfag. Gymnasieelever kan gæsteundervise i grundskolen. Lokale lærernetværk.

Gymnasier og Universiteter

Promovering af naturfag og læreruddannelse i naturfagene .

Anbefalinger til professionshøjskolerne:

  • Være opmærksomme på naturfagene allerede ved rekruttering - både på STX og HTX.
  • Undervise i samarbejde med universiteter. Fokus på læringsprocesser OG formidling.
  • De unge skal kunne skifte til universitetet for at blive gymnasielærer eller noget helt tredje.
  • Fokus på naturfagenes sammenhæng med matematik og innovation.
  • Stille fora og ressourcer til rådighed for naturfagsdidaktisk debat og samarbejde (fagteams).
  • Etablere samarbejde med virksomheder om projektarbejde og gæstelærere.
  • Undervise kommende lærere i samarbejde med lokale gymnasier og virksomheder.
  • Afdække hvad der får unge til at vælge naturfag på læreruddannelsen.

 Anbefalinger til Studievalgscentre:

  • Vejlede om, at læreruddannelsen har fokus på læring men også formidling.
  • Vejlede om, at der arbejdes på at sikre fleksibel overgang mellem professionshøjskole og universitet.

Anbefalinger til kommuner og KL

  • Kommuner bør udarbejde strategi for udvikling af naturfag i folkeskolen.
  • Understøtte at skoleledere efterspørger lærere med naturfagskompetencer.
  • Prioritere effektiv efteruddannelse på naturfagsområdet.

Anbefalinger til folketing og minister

  • Krav om et naturvidenskabeligt fag på minimum B-niveau i gymnasiet.
  • Efterspørge samarbejde om læreruddannelsen fra UC og UNI.
  • Få løbende opsamling på samarbejdet og bidrage til fokus.
  • Efterspørge at UC og UNI deltager i tværgående samarbejde om løft af STEM fagene i hele uddannelsessystemet.


 

 

Kontakt
Fuldt navn

Dorthe Brander Pedersen

Stilling
Chefkonsulent
Fuldt navn

Lia Leffland

Stilling
Akademidirektør