Titel

Forsyningspligt på teletjenester

Intro

ATV's kommentarer til Energistyrelsens udkast til analyse af det fremtidige behov for forsyningspligt på teletjenester. Forsyningspligt bør omfatte hurtigt bredbånd – til gavn for virksomheder og borgere i hele Danmark.

ATV skal hermed benytte lejligheden til at kommentere på Energistyrelsens udkast til analyse af det fremtidige behov for forsyningspligt på teletjenester.

Af analysen fremgår det, at Energistyrelsen ikke vil anbefale, at der indføres forsyningspligt på bredbånd, idet en sådan forpligtelse vurderes at kunne være konkurrenceforvridende og byrdefuld for alle udbydere og i sidste ende også vil være det for slutbruger. Styrelsen vurderer videre, at den række politiske initiativer, der er taget med henblik på at få etableret bredbånd til de dårligst dækkede adresser, vil ud-bedre bredbåndsdækningen over de kommende år. Hertil kommer, at dækningsgraden allerede i dag vurderes at være meget høj.

Vi har ladet ATV’s Digitale Vismandsråd forholde sig til Energistyrelsens analyse og kan på baggrund af rådets vurdering fremsætte følgende kommentarer:

ATV anerkender, at der er tale om en opgave, som kan være byrdefuld for udbyderne, men det er forhold, der kan afhjælpes på forskellig vis, og som ikke må skygge for, at borgere og virksomheder i hele landet sikres mulighed for hurtigt in-ternet – på samme måde som det sikres, at alle borgere og virksomheder har adgang til el og vand og kan telefonere.

Som det fremgår af analysen, åbner Teleloven mulighed for at inkludere bredbånds-forbindelser i forsyningspligten på teletjenester. Selvom der ikke forelægger EU-krav om forsyningspligt på bredbåndsområdet, er der allerede en række lande, der har valgt at indføre det. Det gælder jf. analysens side 26 bl.a. Schweitz, Belgien, Kroatien, Sverige og Spanien, mens andre lande som Norge og Storbritannien aktuelt gør sig overvejelser herom.

Efter ATV’s opfattelse skal vi i Danmark udnytte, at opgaven med at gøre hurtigt bredbånd tilgængeligt i alle dele af landet er meget mere overskuelig, end det må være tilfældet i mange andre lande. Vi skal også være ambitiøse og sikre, at der leveres hurtige og fremtidssikrede løsninger. Det vil være til gavn for virksomheder såvel som borgere, og det gælder i alle kroge af vores samfund – ikke mindst i landdistrikterne. Hurtigt bredbånd er essentielt for eksempelvis at skabe adgang til tele-medicin og muligheden for at udveksle store mængder data.

ATV ser de politiske initiativer, der er på vej, som udtryk for en politisk forståelse for digitaliseringen (og den nødvendige infrastrukturs) betydning for væksten og udviklingen i samfundet, og glæder sig over disse initiativer, men mener ikke, at de
kan stå alene – eller skal udelukke, at der også indføres forsyningspligt på bredbånd.
I analysen præsenteres en ide om, at man, hvis der indføres forsyningspligt på området,
vil kunne fordele opgaven på flere udbydere, i tillæg hertil kan man forestille
sig modeller, hvor der ydes statsligt tilskud, eller hvor fuld dækning sikres etapevist.

Med indførelse af forsyningspligt på hurtigt bredbånd sendes et klart signal til virksomheder
og beboere i hele landet - herunder yderområder – om, at man ønsker
lige muligheder uanset bopæl i forhold til de muligheder, der ligger i det digitale og
moderne samfund.

Endelig vil ATV opfordre til, at man overvejer højere hastigheder end dem, der er
nævnt i tabellen side 37, som er ude at trit med den virkelighed og de hastigheder,
der tilbydes af stort set alle – hvis ikke alle – udbydere. De fleste husstande har flere
enheder i form af PC’er, tablets, mobiltelefoner, etc., som generelt kræver langt højere
hastigheder for, at der er en tilfredsstillende dækning. Og hvis det handler om
virksomheder med mange ansatte eller skoler, hvor såvel lærere som elever alle skal
kunne være på nettet, så er det langt fra tilstrækkeligt.


 

 

Kontakt
Fuldt navn

Maja Lænkholm

Stilling
Specialkonsulent
Fuldt navn

Lia Leffland

Stilling
Akademidirektør
Cover
Billede
Dato

Relaterede nyheder og artikler