Titel

Ryd op i it-junglen: Klassificering af de danske it-uddannelser

Dato
Hovedbillede
Billede
studerende og mester
Intro

Kommende studerende har ikke et tilstrækkeligt overblik over forskellene mellem uddannelserne. It-uddannelserne er blevet en jungle. Dette er en af hindringerne for, at flere unge søger it-uddannelser, og på længere sigt en hindring for, at Danmark kan mobilisere de nødvendige kompetencer inden for it-området. Derfor vil ATV's Digitale Vismandsråd bidrage til at rydde op i it-junglen.

Om projektet

Vores viden om it-fagligheden og de mange it-uddannelser i Danmark er ikke fulgt med udviklingen. Der sker ofte sammenblandinger mellem de forskellige uddannelser fra beslutningstagere, og de kommende studerende har ikke et tilstrækkeligt overblik over forskellene mellem uddannelserne. It-uddannelserne er blevet en jungle. Dette er en af hindringerne for, at flere unge søger it-uddannelser, og på længere sigt en hindring for, at Danmark kan mobilisere de nødvendige kompetencer inden for it-området. 

Derfor har ATV’s Digitale Vismandsråd tidligere udgivet en liste over de uddannelser, der giver de meget efterspurgte teknisk-naturvidenskabelige it-kompetencer. Disse er de såkaldte ”dybe tekniske” kompetencer inden for områder som algoritmer, softwareudvikling, softwarearkitektur, dataanalyse, machine learning/kunstig intelligens, menneske-maskine interaktion, privacy og cybersikkerhed.

It er en gennemgående faktor i vores moderne samfund. Mange områder, som tidligere ikke har været forbundet med it, er i dag felter inden for området. Og det er ikke en udvikling, der ser ud til at vende. Det forudsiges, at der i 2030 vil mangle mellem 19.000 og 80.000 specialister inden for it-området, særligt inden for det tekniske og naturvidenskabelige felt. Og allerede nu er der mangel på arbejdskraft inden for feltet. 40 % af firmaer har ifølge en undersøgelse fra it-branchen måttet opgive ordrer, fordi de ikke kan skaffe arbejdskraften til at levere dem.

På baggrund af denne liste har ATV’s Digitale Vismandsråd arbejdet med at kategorisere de over 50 forskellige it-uddannelser, der udbydes i Danmark, og har inddelt it-fagligheden i fire forskellige grene. For de fleste uddannelser gælder, at de primært falder ind under én gren, men har større eller mindre elementer af de øvrige grene.

Kategoriseringerne af It-faglighed:

It, Software og Data

Omhandler selve udviklingen af it-systemerne og den tekniske faglighed, teorier og metoder, der ligger bagved. De uddannelser, der ligger inden for denne gren, findes typisk på de tekniske og naturvidenskabelige fakulteter og er fx datalogi, computer science, softwareteknologi, it-produktudvikling, informationssystemer, datavidenskab, data science og computerteknologi.

It, Hardware og Kommunikation

Omhandler de fysiske enheder som computere, tablets, mobiltelefoner, tastaturer, skærme, grafikkort, lagerenheder samt kommunikationsenheder som netværk og internet-of-things. De uddannelser, der ligger inden for denne gren findes primært på de tekniske fakulteter, men elementer findes også på de naturvidenskabelige fakulteter og er fx it-elektronik, computerteknologi, it-produktudvikling, m.fl.

It, Menneske og Samfund

Omhandler interaktionen mellem mennesker og it samt hvordan den øgede brug af it og digitalisering ændrer vores samfund og skaber muligheder og begrænsninger. De relevante uddannelser findes på de humanistiske og samfundsvidenskabelige fakulteter og arbejder med at fortolke og forstå samspillet mellem mennesker og it-infrastrukturen via data og inden for det juridiske og etiske felt.

It, Organisation og Forretning

Omhandler, hvordan den digitale infrastruktur forandrer mulighederne for entreprenørskab, forretningsmodeller og organisering af virksomheder. Uddannelserne kommer fra business-området og fokuserer på, hvordan de nye forhold som de muligheder og ændringer som it har medført, kan håndteres ledelses-og organisationsfagligt.

Projektets formål

Dette projekt vil med udgangspunkt i Vismandsrådets arbejde udvikle en varedeklaration for de forskellige uddannelser, hvor der bliver angivet, i hvor høj grad de forskellige fagligheder indgår i uddannelsen, hvilket vil gøre det nemmere for de kommende studerende (og andre) at forstå indholdet i de 50+ forskellige it-uddannelser, der findes i Danmark i dag, og vælge en uddannelse der er relevant for dem. Listen skal gøre det nemmere at navigere i uddannelsesudbuddet for it-uddannelser og derved sikre flere dimittender med en relevant it-uddannelse. Klassifikationen af it-uddannelser kan ydermere bidrage til en mere kvalificeret beslutningsproces for politikere i forbindelse med initiativer til uddannelse af it-specialister. Derved vil ATV's Digitale Vismandsråd bidrage til at rydde op i it-junglen.

Kontakt-overskrift
Kontaktperson
Kontakt
Fuldt navn

Maja Lænkholm

Stilling
Specialkonsulent