Titel

ATV’s Digitale Vismænd: Glad for stigning i tilbudte IT-studiepladser – men bekymring for stagneret søgning til datalogi

Dato
Forfatter(e)
Ole Lehrmann Madsen, Professor i Datalogi, AU, Kaj Grønbæk, Institutleder, Professor i Datalogi, AU, Stephen Alstrup, Professor i Datalogi, KU. Alle er medlemmer af ATV’s Digitale Vismandsråd
Hovedbillede
Billede
Engineer the Future partner event
Intro

Det er glædeligt med stort optag på specielt de teknisk-naturvidenskabelige it-uddannelser, men søgningen til datalogi er desværre stagneret i nogle landsdele – ærgerligt når industrien mangler dataloger!

Tallene for søgning til og optaget på de danske it-uddannelser viser god fremgang, også til de teknisk-naturvidenskabelige it-uddannelser. Det er positivt, da kompetencer og viden fra disse it-uddannelser er særligt efterspurgte af dansk erhvervsliv.

Efterspørgslen blev senest bekræftet af Innovationsfondens rapport fra 2019, der forudsagde, at Danmark i 2030 kommer til at mangle mellem 20.000 - 80.000 it-professionelle med fokus på kunstig intelligens (AI) som en kernekompetence. Ligeledes har ATV påvist, at danske Science og Engineering-virksomheder, som er virksomheder, der udmærker sig ved et stort bidrag til Danmarks BNP og eksport, efterspørger IT-kompetencer, men har også sværest at rekruttere personer med den uddannelsesbaggrund.  Derfor er de seneste tal fra universiteterne et godt skridt i den rigtige retning, men der er stadig langt til 80.000 med den nuværende stigning Fremadrettet er der behov for fokus på følgende opmærksomhedspunkter:

  • Flot fremgang til de teknisk-naturvidenskabelige it-uddannelser

Ansøgere til de teknisk-naturvidenskabelige uddannelser er fra 2019 steget med 10 % og med 215 personer. Men optaget er fra 2019 faktisk steget med hele 25 %, dvs. 2206 har fået plads – en stigning på 401 personer sammenlignet med 2019. Det er bestemt et positivt skridt i den rigtige retning, og udviklingen ser vi gerne fortsat og styrket.

  • Danmark skal fordoble ansøgerne til de teknisk-naturvidenskabelige it-uddannelser i 2021

Vismandsrådet vurderer, at de teknisk-naturvidenskabelige it-uddannelser er særligt efterspurgte-Derfor skal indsatsen for at forøge STEM-uddannelser, som er computer science (datalogi)-relaterede, og som primært udbydes på computer science/datalogi-institutter. Det vedrører følgende:

  • Datalogi-økonomi
  • Datalogi
  • Machine learning og datavidenskab
  • Softwareudvikling
  • Data Science
  • Kunstig intelligens og data (civilingeniør)
  • Softwareteknologi (civilingeniør)
  • Software Engineering (civilingeniør)
  • Datavidenskab
  • Computerteknologi (civilingeniør)
  • IT-Produktudvikling
  • Software (civilingeniør)
  • Informationsteknologi
  • Interaktionsdesign

Frem mod næste optag er der brug for at sikre, at flere søger ovenstående uddannelser. Danmark har brug for kompetencerne til at styrke omstillingen til et mere digitalt samfund, og til at tilfredsstille efterspørgslen efter it-kompetencer hos virksomheder og i den offentlige sektor.

  • Vi skal have flere til at søge ind på datalogi

Datalogi er et af de mest efterspurgte fagområder i erhvervslivet, viser flere analyser. Det er på datalogi – internationalt Computer Science – at manglen på arbejdskraft er størst. Datalogi er også vigtig viden at have i den digitale omstilling og i teknologiudviklingen. Datalogi udbydes på fire universiteter. Ansøgere til uddannelsen er i år 592 personer, og alle er optagede plus nogle ekstra, som ikke havde uddannelsen som 1. prioritet. Sammenlignet med 2019 er det et fald på 4 % i antal ansøgere. Vi kan også se et fald i optaget på 1,5 pct, som svarer til 9 personer. På datalogi på Aarhus Universitet og Københavns Universitet er der et større optag end 2019, mens Syddansk Universitet og Aalborg Universitet begge oplever et mindre fald, hvilket samlet set fører til en stagnering i optaget.  

I lyset af den store efterspørgsel og behov for personer med disse kompetencer, er selv et mindre fald kritisk. Der er derfor brug for en national kampagne, der sikrer en bedre søgning til Datalogi i 2021.

  • Underviserfødekæden fra folkeskole til universitet skal styrkes!

ATV’s Digitale Vismandsråd har tidligere påpeget, at vi i Danmark har forsømt at opbygge kapaciteten af forskere og undervisere, der skal bidrage til fremtidens IT-undervisning. Vismandsrådet opgør årligt antallet af forskere og lektorer inden for datalogi og software. På landsplan er der knap 300 lektorer og professorer med kernefaglighed inden for Computer Science. Det er et lavt antal, fordi det kun er de personer, der har tilstrækkelig dyb faglighed til at udvikle nye digitale teknologier og levere undervisning på et internationalt niveau. Samtidigt mangler der folk med IT-kompetencer til at undervise i Teknologiforståelse i folkeskolen og Informatik i gymnasiet. Det er således vigtigt at hele fødekæden styrkes, så grundlaget for større søgning til videregående IT-uddannelser kan sikres.

  • Bliv en del af løsningen

ATV’s Digitale Vismandsråd vil i den kommende tid invitere til dialog med beslutningstagere og teknologiledere om, hvordan vi sikrer, at vi imødekommer ovenstående opmærksomhedspunkter og øger interessen for de teknisk-naturvidenskabelige IT-uddannelser i Danmark. Følg ATV på Twitter og LinkedIn eller hold øje med vores nyhedsbrev hvis du har lyst til at deltage i diskussionen.

 

Kontakt-overskrift
Kontaktperson
Kontakt
Fuldt navn

Maja Lænkholm

Stilling
Specialkonsulent